dijous, 25 d’abril del 2013

Ei!!!! Mireu aquest article. No te res a veure amb la bicicleta però el trobo super interessant. I es podria aprofitar per fer una gran setmana de la bicicleta a Barcelona...

Economia de la cultura. L’impacte econòmicdel sector cultural des d’una òptica europea, de Alba Colombo Vilarrasa, Assistent de direcció del World Cinema Fund, Festival Internacional de Cinema de Berlín i German Federal Cultural Foundation


La cultura té cada vegada un paper més important en el desenvolupament econòmic dels països industrialitzats. Per això, la gestió de grans esdeveniments culturals i també la relació entre gestió cultural i polítiques culturals seran elements clau en el desenvolupament de l’anomenada economia de la cultura. Aquest article fa una aproximació al terme economiade lacultura, considerant l’aparició del concepte i els diferents posicionaments metodològics europeus que se’n deriven. Es posa com a exemple el cas del Festival Internacional de Cinema de Berlín per a mostrar la importància de la gestió cultural per al desenvolupament econòmic del sector. Aquest estudi de cas, a més, ens permetrà analitzar la complexitat cada cop més gran que adopten les formes de gestió cultural, i també la seva transcendència en la regulació del mercat cultural i les seves connexions amb altres sectors econòmics bàsics en el desenvolupament urbà.

L’exemple de la Berlinale ens fa veure que els grans esdeveniments culturals es converteixen en models de gestió cada vegada més complexos, difícils de classificar en els sectors o subsectors dels models estudiats abans. El seu caràcter de finançament públic/ privat i les característiques de les arts que presenta, bàsicament indústria privada, ens situen en un punt intermedi dels models financers. ¿Es tracta de nous models de gestió a cavall entre el sector públic i el privat per a la millora dels mercats nacionals i internacionals?
En segon lloc podem apuntar que, malgrat que les polítiques i les tendències del mercat defineixen l’economia del sector cinematogràfic i que aquest està dominat per les indústries nord-americanes, aquests esdeveniments també incideixen en l’evolució del mercat, tal com indica el fet que s’observi un augment de la quota de mercat de pel·lícules europees en el mercat continental.
Vegem, per exemple, la quota de mercat per nacionalitats a Catalunya en el primer trimestre del 2005 (gràfic 5). Si la comparem amb la del 2004 podem veure l’augment de la producció europea i catalana en detriment de la producció dels Estats Units, de la resta d’Espanya i la resta del món. ¿Potser hem de tenir en compte els festivals com a punt de partida d’aquesta millora de la situació del cinema europeu en el mercat global?
Tot i que és molt arriscat fer afirmacions, podem arribar a la conclusió que els grans esdeveniments culturals a Europa, com el Festival Internacional de Cinema de Berlín, s’han convertit en una peça més d’aquest engranatge que representa el desenvolupament econòmic del sector cultural, ja que no només generen un impacte econòmic sobre la mateixa indústria, sinó que també promocionen els productes a escala nacional i internacional, i esdevenen emblemàtics per al mateix desenvolupament estratègic de la ciutat. Per tot això, la gestió d’aquests grans actes culturals ha esdevingut essencial en la relació del binomi polítiques culturals i economia de la cultura.

Val la pena...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada